Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου 2014

Πώς θα υπολογίζεται το εφάπαξ



Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του εφάπαξ, καθώς πλέον θα υπολογίζεται με νέο μαθηματικό τύπο, σε όλα τα ταμεία πρόνοιας, με τις αλλαγές να αγγίζουν κατά κύριο λόγο τους δημοσίους υπαλλήλους. Από τις αλλαγές εξαιρούνται όσοι πρόλαβαν να καταθέσουν τα χαρτιά τους έως τις 31 Αυγούστου 2013, των οποίων το εφάπαξ θα υπολογιστεί με το παλαιό σύστημα και χωρίς νέα μείωση.

Το νέο σύστημα, σύμφωνα με τα όσα δημοσιεύει η εφημερίδα «Έθνος», προβλέπει τη δημιουργία «ατομικών μερίδων» για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ για τον υπολογισμό του καταβαλλόμενου ποσού θα λαμβάνονται υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα του Ταμείου. 

Με τον νέο τρόπο υπολογισμού διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ταμείων πρόνοιας και η απρόσκοπτη καταβολή του βοηθήματος και στις επόμενες γενεές.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στο Δημόσιο εκτιμάται πως οι μειώσεις θα κυμαίνονται από 12% έως 14%. Σημειώνεται πως αν δεν υπήρχε η νέα απόφαση –που προβλέπει 15ετή ορίζοντα για την απόσβεση των ληξιπρόθεσμων οφειλών– το εφάπαξ στο Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ.

Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, με τη λύση που βρέθηκε κατά μέσο όρο το βοήθημα στον δημόσιο τομέα θα διαμορφωθεί φέτος στις 25.000 ευρώ, από 29.000 ευρώ που ήταν πέρυσι.

Αναλυτικά, στην απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση προβλέπονται τα εξής:
1. Δημιουργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας. Τα ταμεία πρόνοιας λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (άρθρο 1).

2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του βοηθήματος. Για χρόνο ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης. Για τη συσσώρευση των εισφορών γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής, το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων.

Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.

Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:

- Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.
- Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.
- Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).
- Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).
- Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.
- Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).
- Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.


3. Η απόσβεση ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνει με ορίζοντα 15ετίας (άρθρο 3). Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατ. ευρώ.

Σε περίπτωση κατά την οποία φορέας – τομέας πρόνοιας, προκειμένου να καταβάλει εφάπαξ, έχει συνάψει δάνειο και δεν το έχει εξοφλήσει έως 31 Δεκεμβρίου 2013, το ετήσιο ποσό που καταβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 για την εξυπηρέτηση του δανείου επιβαρύνει τον ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας. Σημειώνεται πως με τα τακτικά έσοδα κάθε έτους εξοφλούνται πρώτα οι υφιστάμενες οφειλόμενες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους. 

Οποιοδήποτε έκτακτο ή άλλο έσοδο κάθε τρέχοντος έτους χρησιμοποιείται για να μειώνει απευθείας τις οφειλόμενες υποχρεώσεις που υφίστανται στο τέλος του προηγούμενου έτους. Εφόσον σε τομέα πρόνοιας υφίσταται διαθέσιμη ρευστότητα κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013 η οποία δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση των οφειλόμενων υποχρεώσεων, αυτή μειώνει απευθείας τις προαναφερθείσες οφειλόμενες υποχρεώσεις και χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση αυτών.

4. Σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται επιστροφή εισφορών τα ποσά καταβάλλονται στον δικαιούχο κατά την έκδοση της πράξης συνταξιοδότησης του φορέα κύριας ασφάλισης. Για επιστροφή εισφορών χρόνου ασφάλισης έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η παροχή προκύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη γενικότερη νομοθεσία που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά το ύψος του ποσού της παροχής προκύπτει από τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα (άρθρο 4).

Ποιοι δεν θα δουν μείωση στο εφάπαξ τους - Η ημερομηνία κριτήριο

«Καμία αναπροσαρμογή στα ποσά του εφάπαξ για όλους όσοι υπέβαλαν αίτηση σύνταξης μέχρι και την 31/8/13, προερχόμενοι τόσο από το Δημόσιο όσο και τον Ιδιωτικό Τομέα» διαβεβαίωσε από την πλευρά του ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Γιάννης Βρούτσης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, και συνέχισε λέγοντας πως η σχετική οδηγία συμπεριλαμβάνεται στην Υπουργική Απόφαση που θα υπογράψει αύριο, Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου 2014 και θα «πάρει ΦΕΚ, τάχιστα, μέσα στην ερχόμενη βδομάδα».

Μάλιστα, ο υπουργός διαβεβαίωσε πως το εφάπαξ αυτό θα δοθεί μέσα στο 2014 και αφορά 25.427 εργαζομένους, οι οποίοι υπέβαλαν αίτηση σύνταξης εντός της προαναφερόμενης ημερομηνίας.

«Η καταβολή του εφάπαξ πάντοτε κρίνεται από τα διαθέσιμα του εκάστοτε Ασφαλιστικού Φορέα και συγκεκριμένα, π.χ., για το Δημόσιο και το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, τα διαθέσιμα είναι περίπου 350 εκατ. ευρώ, ποσό που θα επιτρέψει την καταβολή του εφάπαξ περίπου σε 40.000 πρώην δημοσίους υπαλλήλους μέσα στο 2014» υπογράμμισε ο κ. Βρούτσης, αναφερόμενος στο εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: