Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

Ο χάρτης με όλες τις αλλαγές για το Νέο Λύκειο




• ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΑΝΤΙ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΩΝ, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΑ ΤΡΙΑ ΚΟΙΝΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ. ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΤΡΕΙΣ ΟΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
• Διχοτόμηση της Β' Λυκείου σε «πρακτικό» και «κλασικό». Άγνωστος «Χ» ο τρόπος εισαγωγής των αποφοίτων στην ανώτατη εκπαίδευση

Μόνο κοινά μαθήματα για το σύνολο των μαθητών στην Α' Λυκείου, διχοτόμηση σε «πρακτικό» και «κλασικό» της Β' Λυκείου και τρεις κατευθύνσεις στη Γ Λυκείου, όπου τα μαθήματα κορμού προσφέρονται σε μίνι συσκευασία. Ως αργά χθες βράδυ, ενώ ήταν σε εξέλιξη στο υπουργικό επιτελείο επιχείρηση κοπτορραπτικής υπό την πίεση των θιγόμενων καθηγητικών κλάδων, φέρονταν ως... επικρατέστερα κοινά μαθήματα για τη Γ' Λυκείου η Ελληνική Γλώσσα, η Ιστορία και η Ερευνητική Εργασία. Άλλα τέσσερα μαθήματα περιλαμβάνουν καθεμία από τις τρεις κατευθύνσεις της τελευταίας τάξης συν δύο που θα επιλέγει ο μαθητής από τη δεξαμενή της κατεύθυνσής του, σύνολο εννέα.

Ανακοινώσεις

Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το σχέδιο για το Νέο Λύκειο που αναμενόταν να παρουσιάσει σήμερα στις 12 το μεσημέρι η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, κατάφεραν τελικά να συμπεριλάβουν στις σημερινές ανακοινώσεις και τη δομή της Γ' Λυκείου, η οποία άργησε πολύ να κλειδώσει λόγω της άμεσης συνάρτησής της με το σύστημα πρόσβασης. Ο αναλυτικός τρόπος εισαγωγής των αποφοίτων Λυκείου στην ανώτατη εκπαίδευση θα παραμείνει ο άγνωστος «Χ» του κυβερνητικού σχεδιασμού, καθώς, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, οι σχετικές ανακοινώσεις παραπέμπονται στο μέλλον. Σήμερα η υπουργός επρόκειτο να περιοριστεί στην ανακοίνωση των γενικών κατευθύνσεων του συστήματος εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, χωρίς να προχωρήσει σε «ανατριχιαστικές λεπτομέρειες», οι οποίες συναρτώνται άμεσα με τις δομικές αλλαγές που προωθούνται στα ΑΕΙ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι η διασφάλιση αδιάβλητης αξιολόγησης των φοιτητών μετά το πέρας του πρώτου έτους για την κατανομή τους σε επιμέρους προγράμματα σπουδών από το δεύτερο έτος. Πρόκειται για το πιο ευαίσθητο μέρος του υπό διαμόρφωση συστήματος, για το οποίο διατυπώθηκαν οι περισσότερες κι εντονότερες επιφυλάξεις στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.

Τα δεδομένα για το νέο σύστημα πρόσβασης, στα οποία εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σήμερα η κ. Διαμαντοπούλου, είναι τα ακόλουθα:

• Οι εισαγωγικές εξετάσεις θα βγουν από το Λύκειο. Σήμερα ταυτίζονται με τις απολυτήριες.
• Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα θα είναι τέσσερα, ενώ θα συνυπολογίζεται για την πρόσβαση και ο βαθμός στην Ερευνητική Εργασία. Το Σχέδιο Εργασίας καθιερώνεται υποχρεωτικό μάθημα σε όλο το Λύκειο.
• Οι φοιτητές θα εισάγονται σε Σχολή, πράγμα που προϋποθέτει πλήρη αναδιάρθρωση της δομής των ΑΕΙ. Η κατανομή των φοιτητών σε προγράμματα σπουδών -το υπουργείο Παιδείας έχει προτείνει την κατάργηση των Τμημάτων- θα γίνεται μετά το πέρας του πρώτου έτους με κριτήριο την επίδοσή τους στη Σχολή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο για το Λύκειο παρουσιάστηκε από πολιτικά στελέχη του υπουργείου Παιδείας σε συνδικαλιστές της ΠΑΣΚ. Αυτή η εκδοχή του σχεδίου, η οποία μέχρι αργά το βράδυ υφίστατο επί μέρους τροποποιήσεις από το επιτελείο της υπουργού Παιδείας, διέρρευσε στο Διαδίκτυο (αναρτήθηκε χθες από την ιστοσελίδα www.esos.gr), εκθέτοντας το υπουργικό επιτελείο που προετοίμαζε τη σημερινή συνέντευξη Τύπου. Η διαρροή προκάλεσε αναστάτωση στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο όμως μέχρι αργά το απόγευμα δεν είχε προχωρήσει σε διάψευση.

Τι ισχύει σε κάθε τάξη

Α' Λυκείου

Η Α' ΛΥΚΕΙΟΥ παραμένει τάξη γενικής παιδείας. Το πρόγραμμά της περιλαμβάνει μόνο υποχρεωτικά μαθήματα Ως μάθημα επιλογής παρουσιάζεται το Σχέδιο Εργασίας, το οποίο όμως είναι κι αυτό υποχρεωτικό. Οι πληροφορίες που διέρρεαν μέχρι χθες το βράδυ δεν συμπεριλάμβαναν την Α' Λυκείου στο «Λύκειο επιλογών», που διαφήμιζε όλο το προηγούμενο διάστημα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Ούτε προέκυπτε δραστική μείωση μαθημάτων. Τα 14 υποχρεωτικά που προβλέπει το σημερινό πρόγραμμα της Α' τάξης περιορίζονται σε 9-10. Επί της ουσίας, διατηρείται ο βασικός κορμός που ισχύει σήμερα (Μαθηματικά, Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία, Ιστορία, Θρησκευτικά, Φυσική, Χημεία, Ξένη Γλώσσα, Φυσική Αγωγή). Σημειώνεται επίσης ότι το σημερινό πρόγραμμα της Α' τάξης προβλέπει πέντε μαθήματα επιλογής, από τα οποία ο μαθητής επιλέγει το ένα. Τα μαθήματα που φέρονται να βγαίνουν εκτός είναι η Τεχνολογία, οι Αρχές Οικονομίας και ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Το σύνολο των εβδομαδιαίων ωρών διδασκαλίας παραμένει 32. Το Σχέδιο Έρευνας είναι το μοναδικό καινούργιο μάθημα Οι μαθητές θα επιλέγουν ανά τετράμηνο μια ερευνητική εργασία την οποία θα παρουσιάζουν στην τάξη. Ο εβδομαδιαίος χρόνος διδασκαλίας για το Σχέδιο Έρευνας είναι τρεις ώρες.

Β' Λυκείου

ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ δύο κατευθύνσεις στη λογική της πάλαι ποτέ διχοτόμησης μεταξύ «πρακτικού» και «κλασικού». Και οι δύο κατευθύνσεις θα διδάσκονται, όπου είναι εφικτό με συνδιδασκαλία, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Ιστορία, Αρχές Οικονομίας, Σχέδιο Έρευνας και Φυσική Αγωγή. Για το «πρακτικό» δεν προβλέπονται Αρχαία, Φιλοσοφία κ.λπ., ενώ για το «κλασικό» δεν προβλέπονται Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία. Οι μαθητές κάθε κατεύθυνσης θα επιλέγουν δύο από την ομάδα μαθημάτων επιλογής που συνδέεται με την κατεύθυνσή τους. Ανάμεσα στις δύο ομάδες κοινά μαθήματα φέρονται να είναι τα Θρησκευτικά και η Αισθητική. Τα υπόλοιπα μαθήματα επιλογής ονομάζονται «εξειδικεύσεις» και αποτελούν προχωρημένη ύλη των βασικών μαθημάτων (Μαθηματικών, Αρχαίων κ.λπ.).

Γ' Λυκείου

ΤΡΕΙΣ ΔΙΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ οι κατευθύνσεις στη Γ' Λυκείου, όπου τα κοινά υποχρεωτικά μαθήματα περιορίζονται σε τρία (Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία και Σχέδιο Έρευνας). Αλλά τέσσερα θα είναι τα υποχρεωτικά μαθήματα κάθε κατεύθυνσης, ενώ προβλέπονται και δύο μαθήματα επιλογής από τρία «καλάθια», ένα για κάθε κατεύθυνση. Και στις τρεις ομάδες επιλογής κοινά μαθήματα είναι τα Θρησκευτικά, η Ξένη Γλώσσα και η Φυσική Αγωγή (!). Η πρώτη κατεύθυνση είναι αντίστοιχη με τη σημερινή θετική. Περιλαμβάνει Μαθηματικά, Φυσική, Βιολογία ή Επιστήμη Υπολογιστών και Χημεία. Οι επιλογές της είναι εξειδικεύσεις των υποχρεωτικών μαθημάτων.

Η δεύτερη κατεύθυνση είναι αντίστοιχη με τη σημερινή θεωρητική. Τα υποχρεωτικά μαθήματα για όσους κατευθύνονται στις θεωρητικές επιστήμες (Νομικές, Φιλοσοφικές κ.λπ.) είναι τα Αρχαία, η Φιλοσοφία, η Ιστορία Πολιτισμού και τα Λατινικά. Αντίστοιχες είναι οι επιλογές.

Η τρίτη κατεύθυνση οδηγεί στις Οικονομικές και Κοινωνικές Επιστήμες και παραπέμπει στη σημερινή Τεχνολογική, με υποχρεωτικά μαθήματα τα Μαθηματικά, τις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, τις Εφαρμογές Πληροφορικής κι ενδεχομένως Κοινωνιολογία.

ΟΛΜΕ: Εξαγγελίες με φόντο τους απεργούς εκπαιδευτικούς

ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημειολογία της επιλογής της υπουργού Παιδείας να παρουσιάσει το σχέδιο για το Λύκειο την ίδια ώρα που οι εκπαιδευτικοί και των τριών κλάδων (δάσκαλοι, καθηγητές και ιδιωτικοί) θα βρίσκονται στους δρόμους, πραγματοποιώντας την πρώτη 24ωρη απεργία μετά την ανακοίνωση της «εξαφάνισης» 1.000 και πάνω σχολικών μονάδων ανά την επικράτεια. Αναβλήθηκε όμως για αύριο έπειτα από αίτημα του προέδρου της ΟΛΜΕ Δημήτρη Πεππέ η προγραμματισμένη για σήμερα συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ με ατζέντα τις αλλαγές στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.

• «Επειδή την ίδια ημέρα οι εκπαιδευτικοί της χώρας απεργούμε και διαδηλώνουμε ενάντια στην εφαρμογή της πολιτικής του Μνημονίου, που έχει ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης (...) και κανένας διάλογος δεν έχει υπάρξει μεταξύ ημών και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για τα συγκεκριμένα ζητήματα, ζητώ την αναβολή της συνεδρίασης», ανέφερε στην επιστολή του προς τον πρόεδρο του ΣΠΔΕ ο κ. Πεππές.

(Ε.Τ. 30/03/2011 - ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: